Založ si blog

Keď „neviditeľná ruka trhu“ vraždí! (Must read)

Ako vieme tak obdobie dovoleniek je ešte stále v plnom prúde a nie je tomu inak ani v našej firme. Naskytla sa mi teda príležitosť zastupovať môjho kolegu, ktorý dovolenkuje už tretí týždeň a nikto z nás nevie, že kde. Priznávam, že pre našu firmu to nie je dobré. Hneď uvediem dôvod. Po dlhom čase sa mi naskytla príležitosť byť dlhšiu dobu s kolegom s ktorým som niekoľko rokov spolupracoval. Viedli sme siahodlhé debaty prakticky na všetky témy, ktoré trápia dnešné človečenstvo. Ani v ostatný pondelok tomu teda nebolo inak. Lenže chlapi nevedia robiť dve a viac vecí naraz tak robota stála. Nechcem povedať, že úplne lebo nás ako sa hovorí tlačí čas, ale prišlo na tému, ktorú som načal v mojom predošlom článku, (týmto sa chcem poďakovať za všetky reakcie pod ním) teda na byty. Ako plynuli slová a bežal čas som si uvedomil, že to o čom sme sa práve v tej chvíli zhovárali bolo o neviditeľnej ruke trhu. Svojim spôsobom bol o neviditeľnej ruke aj filozofov prvý komentár pod článkom na ktorý Vás vyššie odkazujem. Nájdete ju tam? Ale nie, nechcem Vás zdržovať.

Asi najkrajšia esej o neviditeľnej ruke trhu je tá z pera, pardon oprava, z ceruzky pána Leonarda E. Reada s názvom Ja, ceruzka. Moja nasledujúca esej nebude ani esejou a preto ju nechcem prirovnávať k práci Leonarda E. Reada. Moja práca, dnešný článok bude o tom, ako už titulok naznačuje a teda, keď neviditeľná ruka netvorí, ale dokonca ničí taký výnimočný národ akým bez pochyby Slováci sú!

Nižšie si môžete pozrieť obrazové prílohy a verím tomu, že mnohým z Vás by som nemusel napísať už ani slovo.

počet_obyvateľov_a_dok_bytov

Koľko sa nás narodilo počas 3 dvadsaťročníc – presnejší termín bude asi – prirodzený prírastok obyvateľstva.

po_pb_graf

Ja, dom; Ja, byt

V osemdesiatych rokoch minulého storočia (to som bol ešte malý chlapec) som sa rozhodol, že si kúpim dom. Býval som na dedine, kde sa mi strašne páčilo. Dnes už síce bývam v malej provinčnej diere na južnom Slovensku a žiaľ v byte. Pritom sa mi tak hnusia rovné strechy panelákov, ale králikárne to boli iba pre pána Havla. Cena bytu bola úžasná. S odkúpením do osobného vlastníctva už počas modrej totality nás vyšiel na chabých 70 000 Sk. Takú sumu nie je problém ušetriť a to dokonca ani vtedy nie, keď ste sa v komunistickom poradovníku umiestnili celkom vysoko, lebo vtedy stál onen byt sotva polovicu uvedenej sumy. Myslíte si, že dnes nie sú poradovníky na byty? Sú! To ich len nikto nevidí, lebo v rukách ich držia bankári. To oni rozhodujú o tom, že kto úver získa a kto nie! Rozhodujú zároveň aj o tom, že kto potom bude otročiť až do dôchodku a kto sa bude hnať za lepšie platenou prácou, ktorá ho ale nenapĺňa, nebaví, ktorá sa mu často hnusí; a iba kvôli tomu, aby sa v bankárovom neviditeľnom poradovníku dostal vyššie.

Narodil som sa do rodiny ktorej práca okolo domu i na samotnom dome nie je cudzia. Môžem to doložiť na mojom otcovi a jeho dvoch bratoch. Jeden zdatný murár, obkladač…druhý schopný elektrikár, klampiar a môj otec ich dopĺňa ako síce vyučený tokár kovov, ale inak celkom slušný tesár (to má asi po dedovi), vodoinštalatér, dokonca plynár. Mnohému som sa od nich priučil. Veľmi často som im robil „cigáňa“. Oni traja proste postavia sami dom. Lenže všetkým trom už ťahá na 60 a ja sám na to úprimne povedané nemám. Žeby tou neviditeľnou rukou v osude mojej rodiny bola staroba? Pripustime to, ale čo Vy Slováci, podľa mienky niektorých vraj národ mladý? Vám prečo došiel dych? Čim to je, že Ste boli schopní postaviť takmer 50 000 bytov ročne a dnes to je sotva 1/3 z tohto počtu?

Čo to je, čo nevidíte?

Ja som mal príležitosť vidieť ako rastie nový dom, od jamy na základy až po komín, alebo hromozvod. Leonard E. Read by napísal tak ako to napísal, citujem:

„Nespočítateľne mnoho predkov“

Koľkých predkov to má ale ten náš dom, alebo byt? Od nástrojov ako lopaty, rýle, čakany, táčky, kombinačky, kliešte, kladivá, keľne, fangle…cez stroje ako výťah, kladky, miešačky, vŕtačky…materiál ako štrk, piesok, vápno, cement, tehly, kvádre, panely, škridle… voda, železo, drevo… betón, malta… a to máte stále iba hrubú stavbu, teda asi ako vstup do jaskyne, iba samé otvory na okná a dvere. Uvedomujete si, že koľkým ľudom Ste zabezpečili do tohto bodu prácu?

Koľkým ľuďom dáte prácu na exteriéry Vášho domu? Výrobcom, predajcom a firmám, ktoré ponúkajú montáž zateplenia, pokladanie striech, maliarom exteriéru… Vášho budúceho domova. Presuňme sa dovnútra. Napojenie všetkých inžinierskych sietí a ich rozvod po celom dome, osadenie dverí, zárubní, okien, vypínačov, vodovodných batérii, WC, vaní a umývadiel, dlažby, plávajúcich podláh, radiátorov, svietidiel …

Môže Vám to v takejto podobe aj stačiť. Však ani Japonci neinklinujú k bohatému interiéru. Ale ak nie, môžete ďalej spríjemňovať interiér to Vášho domova, Vy Ste predsa Slováci! Nákupom postelí, koberčekov, konferenčných stolíkov, nočných stolíkov, písacích stolov, šatníkov, množstvom potrebných zariadení ako pračka, umývačka riadu, žehlička…zariadenie kuchyne pre vaše vznešené polovičky kde to proste bez linky v tvare U a barového stola s troma vysokými stoličkami proste nie je ani ono. Ďalej digestor, ktorý sa stará o to, aby Ste vždy cítili vôňu Vašej polovičky, chladničky a mrazničky (aby bolo vždy dosť ľadu do drinkov a na milostné hry, kde sa šľahačka nepokazí za dva dni…). K tomu milovaniu treba minimálne fajn muziku, ale dnes sa hodí aj nejaký ten televízny prijímač, možno satelit, PC a internet. Máte pocit, že tým to končí? Omyl! Vy Ste predsa iba začali. Pri jednej z milostných hier Ste počali potomka. Musíte ho šatiť, stravovať, obliekať a zariadiť aj jeho izbu.

Chcete tráviť čas aj okolo domu? Vysadiť trávu, posadiť stromčeky, vybudovať altánok, bazén pre deti a Vaše bohatstvo stráži najlepší priateľ Vás a Vašich detí? Tým všetkým čo vyššie uvedené vyrábajú, alebo s čím pracujú, tak tým dávate Vy prácu!

99% ľudí čo pracovali na Vašom dome Ste nikdy v živote nevideli a s veľkou pravdepodobnosťou ani neuvidíte. Ale tým, že Ste dokázali naplniť jednu zo svojich túžob, ba čo viac – životných potrieb Ste dali prácu dovolím si tvrdiť rozhodne viac ľuďom ako ceruzka z eseje Leonarda E. Reada, pri všetkej úcte.

Lenže v mojej „eseji“ sa niekde stala chyba. Všimli Ste si to? Vymenoval som kopec vecí a na mnohé som aj zabudol, ale na jednu nie. Kľúče od toho domu som Vám nedal. Nedal som Vám ich, lebo na Slovensku sa domy ani byty nestavajú, na Slovensku je preto viac ako 400 000 nezamestnaných, na Slovensku preto banda hlupákov a nevzdelaných tupcov rieši demografickú krízu dvoj a viacpilierovým dôchodkovým bordelom a vypatlaným odvodovým bonusom. Na Slovensku sa nestavajú domy ani byty a preto sa nemôžu rodiť ani deti. V ostatných 20 rokoch nebolo na tento svet vyvedených viac ako 600 000 Slovákov. Bola teda zavraždená celá jedna generácia. A obhajcovia tohto 20 rokov pretrvávajúceho humusu pardon hnoja sa budú pýtať, že ktorá to generácia, však ju nikto nevidel!

Politici napomáhajú nelegálnej imigrácii, porušujú zvláštnu smernicu EU!

19.06.2015

32002L0090 Úradný vestník L 328 , 05/12/2002 S. 0017 – 0018 Smernica Rady z 28. novembra 2002, ktorá definuje napomáhanie neoprávneného vstupu, tranzitu a bydlisku (2002/90/ES)

2. pilier a problém demografie

23.05.2015

Hovorím Vám, slovenskí analytici, politici a niektoré médiá mi nahnali strach po tom ako prišla Sociálna poisťovňa s novým letákom o 2. pilieri. Začínam sa báť môjho dôchodkového veku viac ako príchodu mimozemšťanov :D. Niet divu. Ako na Slovensku, tak aj vo svete sa zastaví technologický pokrok a na môj dôchodok nebude mať kto drieť. O 30 rokov nás bude menej a bude [...]

Nikdy som si nemyslel, že napíšem tento článok

15.06.2013

Viete či neviete, veríte, alebo nie, ale poznáme sa už niekoľko piatkov, tak ste si zrejme všimli, že ja byrokratov a hlavne časť z nich titulujúcich sa honorom politici príliš nemusím. Toto mám spoločné s takmer všetkými snáď len na jednu výnimku. Niektorí z vás nemusia modrých, niektorí oranžových, niektorí červených, iní bordových, či zelených. Ja [...]

veliteľská budova, Banská Bystrica

Pôsobili v nej povstaleckí hrdinovia Golian a Viest. Veliteľskú budovu rezort obrany vynoví za takmer 13 miliónov

24.04.2024 07:00

Je dôležitou súčasťou našej histórie a zaslúži si pozornosť, zhodujú sa Banskobystričania pri pohľade na tamojšiu pamiatku v podobe Veliteľskej budovy.

vojna na Ukrajine, Kyjev, cintorín

ONLINE: Rusi obišli nedávno vybudovanú ukrajinskú obranu. Balík pomoci schválil aj americký Senát

24.04.2024 06:00, aktualizované: 07:54

Dobytie Očeretyne znamená, že sa Rusku podarilo obísť severné krídlo nedávno vybudovanej ukrajinskej prednej línie, vrátane mínových polí a zákopov.

Martina Šimkovičová, Robert Fico

Zmeny pre RTVS. Narazí zákon na Čaputovú alebo sa čaká na Pellegriniho? Šimkovičová ešte nemá meno nového riaditeľa

24.04.2024 06:00

Nový zákon o STVR dostal od Legislatívnej rady vlády zelenú. Vláda má o ňom rokovať na výjazdovom rokovaní.

Ukrajina, Charkov

Dokážu zastaviť Rusov? Západné zbrane prídu, ale Ukrajincom chýbajú vojaci, obávajú sa experti

24.04.2024 06:00

Prichádza západná vojenská pomoc pre Ukrajinu neskoro? Rusko dokázalo za posledné mesiace na bojisko posielať stále viac mužov.

krija

For all we ought to have thought... Za všetko na čo myslieť sme mali... and have not thought, a nemysleli, all we ought to have said... všetko, čo sme mali povedať... and have not said, a nepovedali, all we ought to have done... všetko, čo sme mali urobiť... and have not done... a neurobili...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 215
Celková čítanosť: 1065687x
Priemerná čítanosť článkov: 4957x

Autor blogu

Odkazy